جذب بیمار فقط با اینستاگرام و وب سایت نیست!!
جذب بیمار مهمترین استراتژیای است که هر پزشکی باید برای آن برنامهریزی داشته باشد؛ اما اشتباهی که بسیاری از پزشکان مرتکب آن میشوند این است که فکر میکنند فقط با بکار بردن یک راهکار، میتوانند نتایج بسیار خوبی را کسب کنند.
من سالهاست که با پزشکان در ارتباط هستم و نقطه نظرات آنها را میشنوم و روشهای مختلف را برای افزایش مراجعین مطب تحلیل و اجرا کردهام. در این مقاله میخواهم قسمتی از این تجربیات را با شما به اشتراک بگذارم.
بزرگترین اشتباه بازاریابی پزشکان چیست؟
بزرگترین اشتباه پزشکان در بازاریابی و جذب بیماران جدید این است که به بازاریابی بیماران بهعنوان یک سیستم نگاه نمیکنند. بسیاری از پزشکان و دندانپزشکان فکر میکنند که صرفاً با یک ابزار بازاریابی مثل مدیریت یک پیج اینستاگرام پزشکی خوب و یا طراحی یک وبسایت پزشکی و تولید محتوا در آن میتوانند بیماران زیادی را جذب کنند.
داشتن یک نگاه سیستمی در بازاریابی و جذب مشتری در مطب به چه معناست؟
فرض کنید سیستم جذب بیمار شما همانند یک دستگاه است که از تعداد زیادی چرخدنده تشکیل شده است. برخی از این چرخدندهها بزرگتر هستند و برخی کوچکتر هستند؛ اما هرکدام از آنها نقش مؤثری در کارکرد صحیح سیستم بازاریابی بیمار شما دارند.
چه پزشکانی فکر میکنند که سیستم بازاریابی بیمار آنها فقط از یک چرخدنده تشکیل شده است؟
اگر شما جزو پزشکان زیر هستید بدانید که در مدیریت جذب بیماران، تفکر سیستمی ندارید:
فکر میکنید تنها راه افزایش بیمار، فعالیت در اینستاگرام است.
فکر میکنید تنها راه افزایش مشتری مطب داشتن یک وبسایت فعال و سئو وبسایت پزشکی است.
فکر میکنید تنها راه افزایش مراجعین مطب داشتن یک مطب شیک با موقعیت مکانی عالی است.
فکر میکنید تنها راه بازاریابی بیمار این است که خود بیماران شما بهصورت دهانبهدهان برای شما تبلیغ کنند.
فکر میکنید تنها راه متقاعدسازی بیماران برای استفاده از خدمات شما داشتن یک منشی مطب حرفهای است.
فکر میکنید فقط با تبلیغات پیامکی میتوانید بیمار جدید جذب کنید.
چطور میتوانیم در تبلیغات جذب بیمار و فرآیند بازاریابی پزشکی تفکر سیستمی داشته باشیم؟
یک سیستم، با یک چرخدنده کار نمیکند. هر یک از مواردی که در بالا به آن اشاره شد همانند یکی از چرخدندههای سیستم بازاریابی پزشکی شما هستند.
با توجه به موارد زیر ممکن است تأثیر هر یک از مواردی که در بالا به آن اشاره شد برای شما بیشتر باشد یا کمتر باشد:
پزشک هستید یا دندانپزشک
تخصص شما چیست
آیا خدمات شما بیشتر زیبایی است یا درمانی
آیا درمانهای شما باید فوراً انجام شود یا نه
آیا یک بیمار ممکن است فقط یکبار به خدمات شما نیاز پیدا کند یا هر چند وقت یکبار به خدمات شما نیاز دارد
مثلاً برای پزشک یا دندانپزشکی که خدمات زیبایی ارائه میکند، داشتن یک پیج اینستاگرام قوی، بسیار بااهمیت است.
شما بهعنوان یک مدیر کسبوکار پزشکی باید به تمامی چرخدندههای مهم مطب یا کلینیک خود فکر کنید. هرچقدر سیستم بازاریابی منظمتر و با اجزاء بیشتری طراحی کنید احتمال موفقیت شما بیشتر است.
چرا ارتباط بین چرخدندههای سیستم بازاریابی مطب شما مهم است؟
ما در حال حاضر صفحات اینستاگرام تعداد زیادی از پزشکان را مدیریت میکنیم. برخی از این پزشکان موفقیت بسیار بالایی را کسب کردهاند اما سرعت رشد و موفقیت برخی دیگر کمتر است.
من یک تحلیل روی پیجهایی که مدیریت میکنیم انجام دادم. در تمامی این پیجهای اینستاگرام پزشکی ما تمام تلاشمان را کردهایم که پستها و استوریهای بسیار باکیفیتی طراحی کنیم؛ بنابراین این پیجها ازنظر کیفیت محتوا باهم یکسان بودند؛ اما چرا برخی موفق از بقیه بودند؟!
نتیجه تحلیل پیج اینستاگرام پزشکان:
یک عامل بسیار تأثیرگذار در موفقیت سریعتر برخی از پیج ها سرعت و نحوه پاسخگویی به بیماران است.
برخی از پزشکان وقتی فردی زیر پستها یا از طریق دایرکت، از آنها سؤالی میپرسد یا جواب نمیدهند و یا خیلی کوتاه جواب میدهند.
پیج های موفقتر، یک فرد را از داخل مجموعه خود مثلاً منشی یا مدیر مجموعه را مسئول ارتباط سریع و باحوصله با بیماران کرده بودند. البته در برخی از پیج ها هم خود پزشک، باحوصله این کار را انجام داده بود.
دلیل اصلی موفقیت بیشتر برخی از پیج ها این بود که برنامه دقیقتری برای تبدیل مخاطبان به بیمار جدید داشتند.
در این پیج ها سعی میشد به بهانههای مختلف مثل مشاوره دقیقتر، عضویت باشگاه مشتریان، ارائه تخفیف، ارتباط از طریق واتس اپ و غیره، شماره بیماران دریافت شود تا این طریق فرصت بیشتری برای متقاعد کردن بیماران و تبدیل آنها به بیمار جدید داشته باشند.
اشتباه برخی از پیج ها این بود که صرفاً وقتی کسی قیمت خدمات را میپرسید به او قیمت را میگفتند و ارتباط همانجا قطع میشد و هیچ روشی برای ترغیب و تشویق حضور بیمار در مطب نداشتند.
بین چرخدندههای سیستم بازاریابی خود ارتباط خوبی برقرار کنید
فرض کنید شما یک پیج اینستاگرام با تولید محتوای عالی دارید و از طرفی یک منشی بسیار حرفهای در متقاعد کردن بیماران دارید. هرکدام از اینها همانند یک چرخدنده قوی در سیستم بازاریابی بیمار شما هستند.
حالا اگر این چرخدندهها به هم متصل نباشند کارایی سیستم جذب بیمار شما پایین خواهد بود. روش بهتر این است که منشی حرفهای شما به اینستاگرام شما دسترسی داشته باشد و به روشهای مختلف مخاطبان را متقاعد کند که به مطب شما مراجعه کنند.
همین مثال در مورد وبسایت پزشکان هم صادق است. برخی از پزشکان یک وبسایت قوی و پربازدید دارند اما اصلاً برنامهای برای تبدیل بازدیدکنندگان وبسایت خود به مراجعهکنندگان جدید مطب ندارند.
مهمترین آیتم موردنیاز یک سیستم حرفهای جذب بیمار چیست؟
تحلیل، برنامهریزی و دریافت بازخورد، مهمترین چیزی هست که شما در سیستم بازاریابی مطب و کلینیک خود نیاز دارید.
من به تجربه دیدهام که هیچوقت نمیشود از همان ابتدا یک نسخه بدون نقص برای سیستم تبلیغات و بازاریابی بیماران پیچید. قصه هر پزشکی با پزشک دیگر متفاوت است.
راهحل این است که تا آنجا که میتوانیم چرخدندههای متفاوت و قوی در کسبوکار خود ایجاد کنیم. میزان اثربخشی هر یک را تحلیل کنیم، به آنهایی که مهمتر هستند توجه بیشتری کنیم و بودجه بیشتری اختصاص دهیم و از همه مهمتر یک هماهنگی خوبی را بین بخشهای مختلف سیستم جذب بیمار خود ایجاد کنیم.
حداقل نیازمندیهای یک سیستم حرفهای افزایش بیماران مطب چیست؟
برنامهریزی مرتب برای پیشنهادها و آفرهای ماهیانه، فصلی و سالیانه
برنامهریزی برای برقراری ارتباط منظم با بیماران قبلی
داشتن یک پیج اینستاگرام با تولید محتوای حرفهای
داشتن یک وبسایت که برای تبلیغات و اثربخشی بیشتر آن، برنامهریزی شده است.
آموزش حرفهای کارمندان مطب
فراهم آوردن امکانات خوب در فضای داخل مطب
تسهیل روش رزرو وقت ویزیت و کاهش زمان انتظار بیماران در مطب
برخورد همراه بااخلاق خوب، احترام و توجه با بیماران از طرف پزشک و کارمندان مطب و کلینیک
ما چه کمکی میتوانیم به شما بکنیم